Pengembangan Usaha Aneka Penganan Tradisional Minang Dalam Meningkatkan Ekonomi Masyarakat

  • Fera Sriyunianti Jurusan Akuntansi, Politeknik Negeri Padang
  • Fauna Adibroto Jurusan Teknik Sipil, Politeknik Negeri Padang
  • Zulfikar Jurusan Teknik Mesin, Politeknik Negeri Padang
Keywords: production, lay-out product, display product, bookkeeping, small and medium enterprises

Abstract

There are so many home-based businesses in West Sumatra. One of them is to make traditional cakes typical of the local area. Minang Kabau have many culinary products that have been widely known. Starting small business with household business can be a successful business with many branches. However, not infrequently this business is well developed, and some even stopped. There are many weaknesses in this household business, from production to business management. Some problems are still using simple tool in production process , inefficient and unhygienic production layouts. Another problem is the packaging is simple and simplistic, unattractive the display of products and less professional management. The IbM's goal is to improve the professionalism of home-based cakes through factory lay-out improvements, coconut shell extract packaging, product sales / display counters, PIRTs, trademarks, bookkeeping, management, and product marketing.

References

Direktorat Statistik Ekonomi dan Moneter Bank Indonesia. 2010. Metadata Kredit Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). Akses tanggal 16 April 2012. http://www.bi.go.id/web/id/Statistik/Metadata/SEKDA/.
Hariyanto, E. 1999. Analisis Kebutuhan Informasi Akuntansi bagi Usaha Perdagangan Eceran (Retail) di Kotatip Purwokerto.Jurnal Ekonomi Bisnis dan Akuntansi. No. 1/Vol. 1/September.
Idrus. 2000. Akuntansi dan Pengusaha Kecil. Akuntansi.Edisi 07/Maret/Th. VII.
Ikatan Akuntan Indonesia (IAI). 2009. Standar Akuntansi Keuangan Entitas Tanpa Akuntablitas Publik. Dewan Standar Akuntansi Keuangan Ikatan Akuntan Indonesia. Jakarta.
Marbun, B.N. 1997. Manajemen Perusahaan Kecil. PT Pustaka Binaman Pressindo. Jakarta.
Meutia.2010. Meningkatkan Daya Saing Usaha Kecil Menengah Melalui Kompetensi Kewirausahaan dan Modal Sosial, (Sebuah Kajian Teoritis). Jurnal Ilmiah Ekonomi Tirtayasa Ekonomi. Vol. 5 (2).Hal.167-174.
Pinasti, Margani. 2001. Penggunaan Informasi Akuntansi dalam Pengelolaan Usaha Para Pedagang Kecil di Pasar Tradisional Kabupaten Banyumas. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Akuntansi No. 1/Vol. 3/Mei.
_____. 2007. Pengaruh Penyelenggaraan dan Penggunaan Informasi Akuntansi Terhadap Persepsi Pengusaha Kecil atas Informasi Akuntansi: Suatu Riset Eksperimen. Jurnal Riset Akuntansi Indonesia.Vol. 10 (3).Hal.321-331.
Presiden Republik Indonesia. 2008. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah.
Hasan, Syarif, Jumlah Koperasi dan UMKM Terus Meningkat. Rakyat Merdeka Online. (2011). http://www.rakyatmerdekaonline.com/read/2011/12/22/49791/Syarif-Hasan:-Jumlah-Koperasi-dan-UMKM-Terus-Meningkat-Akses. 16 April 2012.
How to Cite
Fera Sriyunianti, Fauna Adibroto, & Zulfikar. (1). Pengembangan Usaha Aneka Penganan Tradisional Minang Dalam Meningkatkan Ekonomi Masyarakat. Akuntansi Dan Manajemen, 12(1), 44-49. https://doi.org/10.30630/jam.v12i1.73