Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Penggunaan Fitur PayLater pada Aplikasi Shopee (SPayLater) Dengan Model UTAUT2

Authors

  • Oca Amartya Awdes Politeknik Negeri Padang
  • Firman Surya Politeknik Negeri Padang
  • Zahara Politeknik Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.30630/aista.v1i2.13

Keywords:

Paylater Features, Shopee Application, Usage Behavior, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2)

Abstract

This study aims to determine the factors that can influence the behavior of using the paylater feature in the Shopee application (SPayLater) using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) model. The factors used in this study are performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions, hedonic motivation, price value, and habits. Respondents of this study were Politeknik Negeri Padang students who used the paylater feature in the Shopee application (SPayLater). The data used is primary data obtained using a survey technique by distributing online questionnaires via google form. Analysis of research data using multiple linear regression analysis with the help of the IBM SPSS version 25 program. The results showed that performance expectancy and habits had a positive effect on the behavior of using the Paylater feature on the Shopee application (SPayLater), while the factors of effort expectancy, social influence, facilitating conditions, hedonic motivation, and price value do not have a positive effect on the behavior of using the paylater feature on the Shopee application (SPayLater ).

References

Andini, F., & Hariyanti, I. (2021). PENERAPAN MODEL UTAUT 2 UNTUK MEMAHAMI PERILAKU PENGGUNAAN OASIS DI SEKOLAH TINGGI. 03(02), 1–10.

Andriyanto, D., Baridwan, Z., & Subekti, I. (2019). Anteseden Perilaku Penggunaan E-Budgeting: Kasus Sistem Informasi Keuangan Desa di Banyuwangi, Indonesia. Jurnal Dinamika Akuntansi Dan Bisnis, 6(2), 151–170. https://doi.org/10.24815/jdab.v6i2.13938

Bharata, W., & Widyaningrum, P. W. (2020). Analisis Penerimaan Teknologi Mobile Banking Terhadap Use Behavior Melalui Pendekatan Model Utaut 2 (Studi Pada Nasabah KCU BCA Malang). Capital: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 3(2), 139. https://doi.org/10.25273/capital.v3i2.6080

Cahyani, N. P. D., & Dewi, L. G. K. (2021). Analisis Adopsi Uang Elektronik dengan Model UTAUT2. E-Jurnal Akuntansi, 32(1), 183–197. https://doi.org/10.24843/eja.2022.v32.i01.p13

Chairia, C., Sukmadilaga, C., & Yuliafitri, I. (2020). Peran Ekspektasi Kinerja, Ekspektasi Usaha, Pengaruh Sosial, dan Kondisi yang Mendukung terhadap Perilaku Pengguna Itqan Mobile yang Dimediasi oleh Niat Perilaku Menggunakannya. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 10(1), 48. https://doi.org/10.30588/jmp.v10i1.655

Nopiani, N. K. R., & Putra, I. M. P. D. (2021). Penerapan Model UTAUT 2 untuk Menjelaskan Minat dan Perilaku Penggunaan Mobile Banking. E-Jurnal Akuntansi, 31(10), 2569–2581. https://doi.org/10.24843/eja.2021.v31.i10.p17

Pertiwi, N. W. D. M. Y., & Ariyanto, D. (2017). PENERAPAN MODEL UTAUT2 UNTUK MENJELASKAN MINAT DAN PERILAKU PENGGUNAAN MOBILE BANKING DI KOTA DENPASAR. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 18(2), 1369–1397.

Putri, N. K. R. D., & Suardhika, I. M. S. (2020). Penerapan Model UTAUT 2 Untuk Menjelaskan Niat Dan Perilaku Penggunaan E-Money di Kota Denpasar. E-Jurnal Akuntansi, 30(2), 540–555.

Saragih, Y. W., & Rikumahu, B. (2022). ANALISIS FAKTOR ADOPSI E-WALLET GOPAY, OVO, DAN DANA DENGAN MODEL UTAUT2 PADA MASYARAKAT JAWA BARAT. Nominal: Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 11(1), 98–121.

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). Human Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly: Management Information Systems, 27(3), 425–478. https://doi.org/10.1201/9780849375477.ch230

Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly: Management Information Systems, 36(1), 157–178. https://doi.org/10.2307/41410412

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Awdes, O. A., Firman Surya, & Zahara. (2022). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Penggunaan Fitur PayLater pada Aplikasi Shopee (SPayLater) Dengan Model UTAUT2. Accounting Information System, Taxes and Auditing Journal (AISTA Journal), 1(2), 104–111. https://doi.org/10.30630/aista.v1i2.13